Běžné autorelé spotřebuje kolem 100 mA v sepnutém stavu, chcete je "ušetřit"? – udělejte si elektronické. Moderní unipolární tranzistory mají v otevřeném stavu impedance desítky a jednotky milliohmů, což je souměrné s impedanci sepnutých kontaktů mechanického relé. Udělejme experiment!
Nakreslíme schémata:
Podle standardu ku kontaktům 30 všech relé připojeno 12 V, ku kontaktům 87 – zátěž, ale s ovládacími kontakty 85 a 86 je nepořádek: muže na ně být připojené buď +12 V, anebo "kostra". Aby ten nepořádek "obejit" na vstup stačí přidat jen diodový můstek. Žádné další vysvětleni, já si myslím, nejsou zapotřebí.
Takže vezmeme obyčejné autorelé a uděláme mu pitvu:
Vytáhneme všechna vnitřnosti. Opatrně, aby neprasknul zaklad. Ale i když praskne, není na vyhození – omotáme jej izolepou a zalijeme epoxidovým lepidlem. Po jeho ztuhnutí izolepu sundáme.
Na silnoproudové kontakty napájíme 5 paralelně zapojených tranzistoru.
Pak připájíme můstek, složíme relé a pojďme jej vyzkoušet.
Změřený úbytek napětí na kontaktech vyrobeného relátka je kolem 30 mV (při proudu asi 10 A), stejný jako u běžného mechanického, což není špatně.
V době psaní tohoto článku právě toto relé z obrazku pracovalo v mém Favoritu asi šest měsíců a šetřílo mi 100 mA (asi tak sklenička benzínu na 10 000 kilometrů). Nyní už pracuje v mé Felicii.
Komentáře