Udělej si sám

а nezapomeň ukázat ostatním

  • Zvětšit velikost písma
  • Výchozí velikost písma
  • Zmenšit velikost písma

Elektronické relé ve Felicii

Hodnocení uživatelů: / 2
NejhoršíNejlepší 

Běžné autorelé spotřebuje kolem 100 mA v sepnutém stavu, chcete je "ušetřit"? – udělejte si elektronické. Moderní unipolární tranzistory mají v otevřeném stavu impedance desítky a jednotky milliohmů, což je souměrné s impedanci sepnutých kontaktů mechanického relé. Udělejme experiment!

Nakreslíme schémata:

AutoRelay1

Podle standardu ku kontaktům 30 všech relé připojeno 12 V, ku kontaktům 87 – zátěž, ale s ovládacími kontakty 85 a 86 je nepořádek: muže na ně být připojené buď +12 V, anebo "kostra". Aby ten nepořádek "obejit" na vstup stačí přidat jen diodový můstek. Žádné další vysvětleni, já si myslím, nejsou zapotřebí.

Takže vezmeme obyčejné autorelé a uděláme mu pitvu:

AutoRelay2

Vytáhneme všechna vnitřnosti. Opatrně, aby neprasknul zaklad. Ale i když praskne, není na vyhození – omotáme jej izolepou a zalijeme epoxidovým lepidlem. Po jeho ztuhnutí izolepu sundáme.

AutoRelay3

Na silnoproudové kontakty napájíme 5 paralelně zapojených tranzistoru.

AutoRelay4

Pak připájíme můstek, složíme relé a pojďme jej vyzkoušet.

AutoRelay5

Změřený úbytek napětí na kontaktech vyrobeného relátka je kolem 30 mV (při proudu asi 10 A), stejný jako u běžného mechanického, což není špatně.

V době psaní tohoto článku právě toto relé z obrazku pracovalo v mém Favoritu asi šest měsíců a šetřílo mi 100 mA (asi tak sklenička benzínu na 10 000 kilometrů). Nyní už pracuje v mé Felicii.

 

Komentáře  

 
# ramb 2012-02-24 12:04
Tipuji že na řade elektronické spínání startéru :)
 
 
# Initiator 2012-02-24 15:11
No, kdyby tam nebyl pastorek, to by šlo... 20-30 mosfetu dohromady :)
 

Nemáte práva psát komentáře. Zaregistrujte se, prosím.