Během 20 let minusový drát mého Favorita ve svých ocelových svorkách se uvolnil. Kromě toho zvýšený úbytek napětí měli vlastně ocelové svorky, ocelová objímka na baterce a všechny jejich spoje. Jako výsledek – zahřívaní vodiče a problémy se startováním auta, a to nejen v zimě.
Je na čase jej vyměnit, ale kupovat nový za $15 se mi nechtělo. Takže, si ho udělám sám. Na kostru použil jsem pocínované mosazné kabelová očka, na baterku – olovení svorky. Mosazní jsem kdysi zkoušel, ale nic dobrého z toho nebylo, protože s olovem akumulátoru oni tvořili velice dobrý galvanický par a po určité době jsem je musel očišťovat od takové nechuťovky:
Jako materiál pro jeho výrobu použil par metrů nevyužitého měděného drátu 2,5 mm2:
Nařezal jsem asi deset kousku stejné délky, sundal izolaci, složil dohromady a uchytil první svorku. První, protože tam budou dvě. Dvě, protože jsem chtěl snížit přechodový odpor "svorka–kostra". Pak ve vzdálenosti asi 12 cm nasadíme druhou svorku, také ji obmačkame a propájíme.Před natažením smršťovačky je dobře drát svinout aby byl jemný. Pak nasadíme svorku akumulátoru, uchytíme ve svěráku a zapájíme (musel jsem použit dvě pájku na 40 W). Pájku nešetříme, propájíme vše, co je možné, včetně polovin svorky. Drát se musí propájet z obou stran.
Drát je docela tlustý (25 mm2), nicméně je mnohem měkčí než původní.
A takhle on vypadá na svém místě:
Zkusíme nejdříve teoreticky porovnávat cesty proudu ve starém a novém drátech, vzhledem k tomu, že největší ztráty vznikají ve "studených" spojích.
Starý drát: přechod "akumulátor – objímka" přechod " objímka – svorka", přechod "svorka – drát", přechod "drát – svorka", přechod "svorka – kostra".
Nový drát: přechod "akumulátor – svorka", dvojitý přechod "svorka – kostra".
Krásně? Samozřejmě! A teď, ve skutečnosti. Po 7 sekundách točení motoru startérem drát a všechny jeho spoje zůstaly studené, a rozdíl potenciálu mezi akumulátorovou svorkou a motorem nepřesahoval 0,1 V.
Podobným způsobem byly vyrobené vodiče do startéru a od motoru ke kostře.